We hebben alles over voor Schiphol, toch?

door | 16 december 2021 | Kruiend IJs, Wynia's Week

U weet best dat u onze autoriteiten met grote regelmaat teleurstelt. Zeuren, klagen en van alles een punt maken. Willen we dan niet begrijpen dat ‘leven in een gaaf landje’ ook verplichtingen schept? Begrijpen we dan echt niet dat we met ons ondankbare gedrag onze premier-voor-het-leven verdrietig maken?

Neem Schiphol. Dat is de motor van onze economie. Dat weet iedereen. En ja, een motor moet draaien en dat kan een beetje overlast geven.

Mag het?!

Nee, dat mag dus kennelijk niet.

Natuurlijk, vergunningen zijn er niet voor niets, maar u begrijpt toch wel dat de motor van de economie gaat haperen als we Schiphol gaan behandelen als de eerste beste fietsenmaker of slager?

Kwestie van verstandig besturen.

Wie dus gaat zitten zeuren dat Schiphol geen natuurvergunning heeft, weet dus niet hoe de wereld in elkaar zit. In Parijs lachen ze zich nu al een ongeluk omdat wij zo nodig een paar paardenbloemen moeten beschermen. En in Dubai? Daar hebben ze niet eens natuur.

En dan die ultrafijnstof. De naam zegt het al: u-l-t-r-a-f-i-j-n. Gewoon niet te zien. Klaar. Maar nee hoor, de Arbeidsinspectie moet uitzoeken of er toch niet iets te zien is. Zo hou je elkaar wel bezig en daar hebben we de tijd niet voor. Nederland is geen eiland. We moeten mee. Of we worden – excusez – een derde wereldland.

Willen we dat? Nee, dat willen we niet.

Hetzelfde met die nachtvluchten. Wees blij dat ze niet overdag vliegen! Trouwens, ze vliegen niet ’s nachts, maar ‘in de randen van de nacht’. Dus ’s avonds voor het slapen gaan en ’s ochtends als hardwerkend Nederland al lang en breed in de file hoort te staan. Probleem?

Niet dus.

De geluidsoverlast wordt überhaupt gigantisch overdreven. Elk jaar berekent Schiphol de geluidsproductie van alle vliegtuigen die zijn geland en opgestegen. Heel transparant, aan de hand van de gegevens van de vliegtuigbouwers. Dus geen onbetrouwbare metingen op de grond, maar gewoon op basis van hun folders.

En wat blijkt? Niks aan het handje. Het gaat zelfs steeds beter en daarom kan Schiphol gewoon uitbreiden. Goed voor de economie.

Echt irritant is dat u geen vertrouwen heeft in BAS, het BewonersAanspreekpunt Schiphol. Het is speciaal door Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland opgericht om klachten over geluidshinder te noteren. Dan is het ronduit flauw om te roepen dat zij hun eigen vlees keuren. Dat doen ze helemaal niet, want ze reageren niet op uw meldingen.

Nou dan!

Geen belasting op kerosine en wel op de benzine voor uw auto? Hoe vaak moeten onze autoriteiten het nog uitleggen. Uw auto is luxe en het vliegtuig is economische noodzaak. Wat is er zo moeilijk aan om dit te begrijpen?

O komen we weer met vakantievluchten. Ja, dat is luxe, maar hoor ik u zeggen dat u niet meer op vakantie wilt?

Aha, dacht het ook.

En zo kunnen we doorgaan. Luchtvervuiling? Of ze nu hier vliegen of elders, zolang er geen elektrische vliegtuigen zijn, zal er vervuiling zijn. U en ik kunnen kiezen: vervuiling zonder welvaart of vervuiling met welvaart.

Helder?

Schiphol zou te dicht bij woonwijken staan. Hallo! Wie was er eerder? Kijk even naar de eerste foto’s van Schiphol. In geen velden of wegen een huis te zien. Het is dus andersom, de huizen zijn te dicht bij Schiphol gebouwd. Dat wilden de bewoners dus kennelijk zelf.

Eat that!

Mede namens de autoriteiten zeg ik u dit. Stijg uit boven uw kleinburgerlijk bestaan en overzie de echte wereld. Daar gelden geen algemene regels. Daar geldt maatwerk. En was dat niet precies waarvoor al die liefhebbers van de nieuwe bestuurscultuur zo hartstochtelijk pleiten?

Nou dan.

De volgende keer een toelichting op Tata Steel.Of de nieuwe datacenters in de polders.

Of, nou ja, voorbeelden te over.

Paul Verburgt

Spoiler alert

Sommige lezers zijn zo boos over Schiphol, dat ze mijn column lazen als support voor het beleid rond de nationale luchthaven. Ten onrechte dus. Ik hulde mijn verontwaardiging evenwel in sarcasme.